Profesor neurologie a od roku 2019 rektor Masarykovy univerzity. Ve výzkumu se specializuje na poruchy hybnosti, Parkinsonovu chorobu, dystonii, esenciální třes a spasticitu. Od roku 2015 je současně mimořádným profesorem na Neurologické klinice Lékařské fakulty Univerzity v Minnesotě.
Účinkující
Masarykovy dny 2022: Masaryk a vzdělávání
Jiří Hanuš je profesorem obecných dějin na Historickém ústavu FF MU, zabývá se církevními a kulturními dějinami 19. a 20. století. Aktuálně se věnuje otázkám kořenů moderní evropské kultury a vzdělanosti v historické, filozofické a antropologické perspektivě. Je také členem redakce brněnského časopisu Kontexty a momentálně zastává funkci prorektora MU.
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D.
Historik, filosof a publicista, studoval na Univerzitě Karlově a Universität Bern ve Švýcarsku, mimo jiné působil jako vědecký pracovník Centra pro dějiny a kulturu střední a východní Evropy v německém Lipsku. Od roku 2008 řídí jako koordinátor Collegium Europaeum FF UK & FLÚ AV ČR, zároveň je editorem kritické rubriky Nová Orientace v Týdeníku FORUM. Zaměřuje se na intelektuální, kulturní a náboženské dějiny, stejně jako na problematiku evropské/západní identity.
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Historik, filosof a publicista, studoval na Univerzitě Karlově a Universität Bern ve Švýcarsku, mimo jiné působil jako vědecký pracovník Centra pro dějiny a kulturu střední a východní Evropy v německém Lipsku. Od roku 2008 řídí jako koordinátor Collegium Europaeum FF UK & FLÚ AV ČR, zároveň je editorem kritické rubriky Nová Orientace v Týdeníku FORUM. Zaměřuje se na intelektuální, kulturní a náboženské dějiny, stejně jako na problematiku evropské/západní identity.
Dlouhodobě se zabývá interpretací sólové a komorní hudby s akcentem na tvorbu soudobou. Pořídil řadu premiérových nahrávek soudobých klavírních děl v Českém rozhlase. Celoživotně se věnuje též kompozici, zpočátku jako autodidakt, v roce 2015 pak úspěšně završil doktorské studium na JAMU v Brně v oboru Kompozice a teorie kompozice. Je autorem orchestrálních skladeb, z nichž nedůležitější jsou Křižova cesta (premiéra roku 2012, Praha, Rudolfinum) a Česky lev (premiéra roku 2015, Praha, Sál Bohuslava Martinů). Napsal řadu vokálních i instrumentálních komorních skladeb, jeho operu Mistrová aneb Když bolševici zrušili Vánoce na vlastní libreto s použitím textů J. Haška uvedlo ve světové premiéře roku 2016 brněnské Divadlo na Orli.
Působil zprvu jako sólista Národního divadla v Brně, od r. 1994 se věnuje pouze koncertní činnosti a pedagogické práci na Masarykově univerzitě. Spolupracoval s mnoha ansámbly věnujícími se programově tzv. poučené interpretaci staré hudby. Bohaté uplatnění nachází také jako interpret skladeb soudobých – uvedl premiéry děl P. Ebena, P. Haly, M. Košuta, I. Medka, P. Řezníčka, M. Štědroně, A. Parsche. Zpíval na Pražském jaru, Concentu Moraviae, prestižních evropských festivalech staré hudby v Regensburgu, Herne, Brežici, koncertoval na univerzitách v Jižní Americe. Na CD a pro rozhlas a televizi natočil např. díla J. Handla, A. Michny, B. M. Černohorského, F. V. Míči, J. D. Zelenky, B. Martinů, J. Nováka, M. Štědroně.